Автор: admin

Найкращі юні хіміки України навчалися з Мобілабом

Найкращі юні хіміки України навчалися з Мобілабом

Проект “Мобілаб” активно працює, незважаючи на літні канікули. 16 серпня лабораторну роботу з фотоколориметрії мали можливість виконати учасники літньої школи для призерів Всеукраїнської олімпіади з хімії. Доцент ЧНУ Юрій Халавка прочитав учням міні-лекцію з оптичних методів аналізу, а потім, при допомозі магістрантки кафедри Загальної хімії та хімічного матеріалознавства Аліни Іванової-Толпінцевої , учні виконали лабораторну роботу по визначенню концентрації барвника в розчині. Для розуміння ролі оптичних методів аналізу не лише в хімії, але й в медицині учні мали можливість ознайомится з роботою пульсоксиметра. який придбано в рамках проекту “Мобілаб”.  Дякуємо за допомогу спонсорам Фонду “Кращим Бути” та за цінні книги –  проекту Лакібукс

З метою професійної орієнтації школярів, пошуку талановитих юних хіміків, підготовки резерву для команди України на Міжнародну учнівську олімпіаду з хімії вже другий рік працює літня хімічна школа. Цього року з 11 по 18  серпня талановитих школярів з усієї України приймає гостинна Буковинська земля. Організаторами заходу є Чернівецький державний університет імені Юрія Федьковича, ТОВ «НВП ЄНАМІН», ТОВ «ХЕМА». 

43 учні, що стали переможцями IV етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з хімії у 2018 році приїхали до м. Вижниця, щоб повчитися та відпочити. Їх гостинно прийняли у Вижницькій школі-інтернаті імені Назарія Яремчука. Цікаві лекції та практичні заняття підготували наукові співробітники, викладачі та студенти провідних ВНЗів та наукових установ: Інституту високий технологій та хімічного факультету Київського університету імені Тараса Шевченка, Інституту органічної хімії НАН України, ТОВ «НВП ЄНАМІН», НТК «Монокристал», Харківського національного університету імені М. Каразіна, Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, Київського університету імені Бориса Грінченка.

     

Мобілаб на літній школі “Інтелект Буковини”

Мобілаб на літній школі “Інтелект Буковини”

28 та 29 червня керівник проекту «Мобілаб», кандидат хімічних наук Юрій Халавка, проводив заняття з учнями, які відпочивають та одночасно навчаються в обласній профільній літній школі «Інтелект Буковини». Організована на базі Вижницької школи-інтернату, вона зібрала понад 100 талановитих учнів з усієї області, які цікавляться хімією, біологією, фізикою та математикою. Лекції та практичні заняття зі школярами проводять досвідчені викладачі ЧНУ імені Юрія Федьковича, шкіл м.Чернівці та позашкільних навчальних закладів. Окрім навчання організатори запропонували для учасників школи насичену програму дозвілля: інтелектуальні, спортивні та творчі змагання, зустрічі з цікавими людьми.

Роботи з проекту «Мобілаб» виконували учні 7-11 класів з секції «Хімія», до яких приєдналися зацікавлені з інших секцій.

Літня школа «Інтелект Буковини» проводиться за ініціативи проректора Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича Петра Михайловича Фочука та директора  Департаменту освіти і науки, молоді та спорту Чернівецької обласної державної адміністрації Оксани Михайлівни Палійчук.

Фото: Андрій Готинчан та Олексій Борейко.

Волонтери проекту “Мобілаб” пройшли навчання для вчителів з основ домедичної допомоги.

Волонтери проекту “Мобілаб” пройшли навчання для вчителів з основ домедичної допомоги.

2 червня у Буковинському Медіа-Центрі “Belle Vue” відбулися навчання «Рятуючи життя» – тренінг із надання першої домедичної допомоги, у якому взяли участь і волонтери проекту «МобіЛаб» – Катерина Капарчук, Аліна Іванова-Толпінцева та Юрій Халавка.

Проект «Рятуючи життя» організовує Полтавський осередок ГО «Українська академія лідерства». Метою даного проекту є забезпечення вчителів знаннями, необхідними для порятунку життя при зупинці дихання чи серця, а також при отруєннях різного типу, травмах та деяких хворобах. Наші волонтери успішно пройшли даний тренінг і отримали сертифікати про набуті навички.

Аліна Іванова-Толпінцева

 

 

Буковинські медіа розповідають про “Мобілаб”

Буковинські медіа розповідають про “Мобілаб”

Цього тижня одразу декілька буковинських засобів масової інформації розповіли про наш проект.

В суботньому номері Молодого буковинця вийшов матеріал М. Грицків “Спробуємо популяризувати хімію в школі”

В ранковому ефірі понеділка на  радіо “Буковина” Катерина Капарчук та Халавка Юрій розповіли про Мобілаб радіослухачам.

ІНФОРМАЦІЙНИЙ СНІДАНОК

Сьогодні в «Інформаційному сніданку» говорили про головні події, що відбулися на вихідних, про підсумки декларування на Буковині та Міжнародного турніру з боксу Едуарда та Олександра Погодіних. А ще з Yuriy Khalavka та Kateryna Kaparchuk обговорювали унікальний науковий проект – мобільну лабораторію для вивчення хімії.Ведучі: Оксана Колісник та Ксенія Вербовська

Опубліковано Радіо "Буковина" 13 травня 2018 р.

 

А вже ввечері тогож дня на теелекранах зявися сюжет Мирослава Солонара для телеканалу Буковина про нашу мобільну лабораторію:

 

Початок співпраці з Чернівецькою гімназією №5

Початок співпраці з Чернівецькою гімназією №5

У пятницю, 11 травня, учні генетичного гуртка чернівецької гімназії №5  виконали в рамках проекту “Мобілаб” експеримент із визначення вмісту хлорофілу в кімнатних рослинах. Під керівництвом доцента Юрія Халавки і волонтерів – Аліни Іванової-Толпінцевої та Катерини Капарчук – гімназисти пригадали значення зеленого пігменту хлорофілу для рослин, приготували екстракт із зібраних ними листків кімнатних рослин, опанували основи спектрофотометриного аналізу і визначили вміст хлорофілів а і б у листках.

Це була перша робота, яка започаткувала співпрацю із славною гімназією, серед випускників якої чимало відомих біологів, медиків та хіміків. Команда проекту “Мобілаб” дякує вчителю біології гімназії Наталії Іванівні Котик за організацію заходу!

 

    

Учні Багатопрофільного ліцею для обдарованих дітей виконали лабораторну роботу із циклу “Хімія кольору”

Учні Багатопрофільного ліцею для обдарованих дітей виконали лабораторну роботу із циклу “Хімія кольору”

   Нещодавно виконавці проекту “Мобілаб” провели заняття для учнів  Багатопрофільного ліцею для обдарованих дітей. На запрошення вчителя хімії Марії Вікторівни Котирло було проведено заняття із учнями 9 класу із визначення невідомої концентрації харчового барвника Індигокарміну. 

Оскільки визначення базується на спектральному методі аналізу, то у вступному інструктажі доцент Халавка Ю.Б. розповів про цей метод та його застосування при виконанні різних аналізів від аналізів крові  до визначення заборонених для спортсменів препаратів.

Хлопці та дівчата охоче спілкувалися та працювали із волонтерами проекту “Мобілаб” – студентами та викладачами кафедри загальної хімії та хімічного матеріалознавства Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. 

В результаті всі успішно виконали роботу, у деяких пар учнів результати визначення абсолютно точно співпали із реальною концентрацією барвника.

 

 

Мобілаб у гостях у Міжнародної Зеленої Школи

Мобілаб у гостях у Міжнародної Зеленої Школи

16-17 січня 2018 р. викладачі ЧНУ Халавка Юрій та Андрій Канак із  проектом «Мобілаб» завітали до учнів м. Краматорськ, учасників «Міжнародної зеленої школи», що функціонує в с. Космач Івано-Франківської області за підтримки фонду «Відкрита політика». Метою школи є впровадження STREAM освіти, формування зелених цінностей, єднання в широму спілкуванні і співтворчості. 

 

Заняття розпочалися з лекції про перспективи професії хіміка.

 

Також в перший день діти (та їх вчителі)  дізнались багато нового та цікавого про твердість води та її іонний склад, а також чому вона може проводити, або ж навпаки не проводити електричний струм. Окрім того учні познайомились із типами радіоактивного випромінювання та його впливом на природнє середовище та організм людини. Під кінець заняття діти власноручно за допомогою дозиметра вимірювали природній радіоактивний фон та пересвідчились, що «Зелена школа» знаходиться в безпечному місці. =)

 

 

 

Наступного дня розділившись на групи учасники виконували лабораторні роботи із визначення в розчинах концентрації харчового барвника за допомогою сучасного спектрофотометра «Ocean-Optics», а також спробували опанувати техніку титрування для аналітичного визначення концентрації лугу (NaOH) в розчинах. Зазвичай такі досліди не входять до шкільного курсу хімії, однак незважаючи на це дітям дуже сподобалось, адже тут можна було відчути себе в ролі справжнього хіміка, що працює над реальними завданнями.

 

Окрім теоретичних та практичних занять діти також мали можливість побачити серію цікавих хімічних дослідів. Яскраві спалахи, зміна кольору і об’єму та багато посмішок, що це супроводжували   дозволило дітям поглянути на хімію як науку трохи  з «іншого боку» та «здружитися» з нею.

Андрій Канак, фото – Міжнародна Зелена Школа.

Проект здійснюється за підтримки БФ “Кращим бути”.

   

Учні навчалися визначати швидкість хімічної реакції, яка відбувається всього за декілька секунд…

Учні навчалися визначати швидкість хімічної реакції, яка відбувається всього за декілька секунд…

Швидкість хімічних реакцій є дуже важливою для нашого життя. Всі хімічні виробництва та і саме життя засновані на хімічних реакціях, які відбувається з певною швидкістю. Тому вміння її визначати, аналізувати, вивчати фактори, які впливають на неї, є дуже важливими для фахівця-хіміка.

У ХХ сторіччі декілька Нобелевських премій з хімії були вручені саме за вивчення кінетики реакцій. Багато таких задач зустрічається на міжнародних та Всеукраінських хімічних олімпіадах.

Сьогодні на четвертій лабораторній роботі проекту Мобілаб  з учнями МАН ми визначали швидкість реакції розкладу комплексу Феруму з тіосульфат-іонами. Ця реакція полягає у утворенні забарвленого комплексу, який швидко руйнується, знебарвлюючись при цьому. Тому його концентрацію та її зміну в часі можна зручно спостерігати за допомогою спектрофотометра. А, оскільки, процес відбуваєть всього декілька секунд, то запис та аналіз кінетичних кривих зручно робити на матричних спектрофотометрах, які використовуються в проекті.

Крім визначення константи швидкості за часом напівреакції, учні змогли порівняти вплив присутності йонів Кобальту та Купруму на її перебіг.

Визначили, який з них є каталізатором, тобто прискорює її, а який сповільнює.

Проект здійснюється за підтримки БФ “Кращим бути”.

Лабораторна робота 4. Визначення швидкості хімічної реакції між натрій тіосульфатом та ферум(III) хлоридом

Лабораторна робота 4. Визначення швидкості хімічної реакції між натрій тіосульфатом та ферум(III) хлоридом

Лабораторна робота

Визначення швидкості хімічної реакції між натрій тіосульфатом та ферум(III) хлоридом

 

Мета: виявити як змінюється швидкість проходження хімічної реакції при додаванні в реакцію солей деяких перехідних металів (Cu2+, Co2+)

Теорія

Суть роботи полягає в фіксуванні швидкості реакції між натрій тіосульфатом та ферум(III) хлоридом при наявності солей металів Cu2+, Co2+ на спектрофотометрі. При додаванні натрій тіосульфату до ферум(III) хлориду утворюється нестійкий комплекс темно-синього забарвлення, який згодом знебарвлюється через відновлення йонів Fe3+ до Fe2+

Fe3+ + 2S2O32- = [Fe(S2O3)2(H2O)2]

2Fe3+ + 2S2O32- = 2Fe2+ + S4O62-

Реакція між тіосульфатом натрію та ферум(III) хлоридом є окисно-відновною.

Окисно-відновна реакція — хімічна реакція, яка відбувається із зміною ступеня окиснення атомів, що входять до складу реагентів, і реалізується перерозподілом електронів між атомом-окисником та атомом-відновником.

Окиснення – хімічний процес, під час якого елемент віддає електрони, при цьому ступінь окиснення елемента підвищується. Елемент, який віддає електрони – відновник.

Відновлення — це хімічний процес, під час якого елемент приєднує електрони, при цьому ступінь окиснення елемента знижується. Елемент, який приєднує електрони – окисник.

А ‒ e → А+                       (процес окиснення)

B + e → B                        (процес відновлення)

A + B → А+ + B               (окисно-відновна реакція)

В реакції даній реакції тіосульфат натрію виступає в ролі відновника, а ферум(III) хлорид – в ролі окисника:

Fe3+ +1e → Fe2+                       окисник / процес відновлення

2S2O32- – 2e → 2S2O32-           відновник / процес окиснення

Каталізатор – це хімічна сполука, що пришвидшує реакцію, але не входить в склад продуктів реакції. Речовина, яка сповільнює реакцію називається інгібітор.

Обладнання та реактиви: ферум(III) хлорид 0,05М, натрій тіосульфат 0,05М, купрум сульфат, кобальт сульфат, штатив з пробірками, піпетки, дозатори, спектрофотометр.

Хід роботи

Завдання 1

1. Запустити програму Spectra Suite та налаштувати спектрофотометр Ocean Optics за інструкцією.

2. Відібрати з пробірки з написом FeCl3 2 мл розчину та помістити в кювету.

3. Помістити кювету в спектрофотометр.

4. Налаштувати програму для побудови графіку. Для цього натиснути іконку [Strip Chart] . Відкриється діалогове вікно [Chart Trend Settings].  У вкладці [Range Selection] навпроти [One Wavelength] вибрати довжину хвилі 550 нм. Далі натиснути кнопку [Accept], а потім [Close].

5. Після цього відібрати 2 мл розчину з пробірки з написом Na2S2O3 та долити у кювету, яка знаходиться у спектрофотометрі.

6. Спостерігати за побудовою графіку. Після закінчення реакції за графіком потрібно знайти час початку реакції і порахувати час напіврозпаду комплексу. Для цього необхідно натиснути курсором на найвищу точку на графіку, знизу з’явиться значення оптичної густини та час. Для зручності можна відрегулювати зовнішній вигляд графіка за допомогою таких кнопок . Збільшити графік можна за допомогою кнопки масштабування [Zoom In] . Також можна використати кнопки [Scale Graph to Fill Window]  або [Scale Graph Height to Fill Window]  для того, щоб розширити графік. Отримане значення оптичної густини потрібно поділити на 2, віднайти на графіку отриману оптичну густину та знайти час, який відповідає даному результату. Записати значення в таблицю 1.

Також потрібно встановити з графіку час (в секундах), при якому оптична густина (D) становила 80%, 60%, 40%, 20% від D на початку реакції. Початок реакції (найвища точка на графіку) приймається за 100%). Занести дані в таблицю 2. Побудувати графік по даних із таблиці 2: вісь Ох – час (в секундах), вісь Oy – оптична густина.

Завдання 2

1. Промити піпетки та кювети.

2. Відібрати з пробірки з написом FeCl3 2 мл розчину та помістити в кювету.

3. Додати до розчину FeCl3 в кювету 1 краплю розчину CuSO4 або CoSO4 (за вказівкою викладача або лаборанта).

4. Помістити кювету в спектрофотометр.

5. Після цього відібрати 2 мл розчину з пробірки з написом Na2S2O3 та долити у кювету, яка знаходиться у спектрофотометрі.

6. Виконати пункт 6, описаний у завданні 1. Занести отримані дані в таблицю 3 і таблицю 4.

7. Зробити висновок про вплив солі купруму(II) або кобальту(II) на швидкість реакції.

 

Спостереження та обрахунки:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця 1

Час початку реакції Оптична густина Час напівроз-паду Оптична густина
       

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця 2

% t, с D
100    
80    
60    
40    
20    
1    

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця 3

Час початку реакції Оптична густина Час напівроз-паду Оптична густина
       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таблиця 4

% t, с D
100    
80    
60    
40    
20    
1    

 

 

 

 

 

 

Висновок:

 

Запитання:

  1. Що таке окисник?
  2. Що таке відновник?
  3. Чим відрізняються процеси окиснення та відновлення?
  4. Для чого потрібен каталізатор?

 

 

 

Швидкість хімічної реакції та визначення аспірину – команда “Мобілаб” апробувала ще дві роботи.

Швидкість хімічної реакції та визначення аспірину – команда “Мобілаб” апробувала ще дві роботи.

Останніми днями команда проекту  Мобілаб зосередилася на розробці  двох нових лабораторних робіт для проекту «МобіЛаб» із циклу «Хімія кольору та миючих засобів». Суть першої роботи полягає у порівнянні швидкості окисно-відновної реакції між натрій тіосульфатом та ферум(III) хлоридом при наявності солей Кобальту(II) та Купруму(II) та без них на спектрофотометрі.

При додаванні натрій тіосульфату до ферум(III) хлориду утворюється нестійкий комплекс темно-синього забарвлення, який згодом знебарвлюється через внутрішньо-молекулярне відновлення йонів Феруму. Учні повинні провести цю реакцію безпосередньо в кюветі, яка знаходиться у спектрофотометрі, налаштувати прилад для побудови графіку і за ним визначити час напіврозпаду комплексу та зробити висновок про те, як впливають солі перехідних металів на цей процес.

Суть другої роботи полягає у спектрофотометричному визначенні концентрації аспірину в таблетках. Учні повинні побудувати калібрувальний графік за серією стандартних розчинів ацетилсаліцилової кислоти та комплексу аспірину з Ферумом(III), виміряти оптичну густину приготовленого розчину із таблетки аспірину та за графіком знайти концентрацію.